Stap 3: Verbeelding en dromen

Verbeelding en dromen

Het is onze overtuiging dat we door gebruik te maken van verbeelding en dromen de toekomst vorm kunnen geven. Vandaag is een gevolg van het denken van gisteren. Dus door positiever in het leven te staan en te durven dromen, werken we aan een betere toekomst. Albert Einstein zei het aan het begin van de vorige eeuw al: “Verbeelding is belangrijker dan kennis.” En hij had gelijk!
 
Natuurlijk kunnen we onze realiteit niet volledig zelf vorm geven. We kunnen wel leren om op een positievere manier met de realiteit om te gaan. “Geluk creëer je zelf” volgens de visie van Hans Peter Roel. ”Ieder mens krijgt in zijn of haar leven geluk, maar ook tegenslag. Het geheim van een gelukkig en succesvol leven zit niet in wat je overkomt en wat je bereikt, maar in hoe je met de uitdagingen van het leven omgaat.” 
 
Wanneer we kinderen op dit gebied in hun kracht weten te zetten, zullen ze in staat zijn om betere kansen voor zichzelf te creëren  en de toekomst krachtiger en weerbaarder tegemoet te gaan.
 
Dus: Als je een groot gedeelte van je toekomst zelf positief kunt beïnvloeden, waarom zou je dat dan nalaten? Waarom zouden we onze kinderen dat dan niet leren?
 
We vinden het belangrijk dat kinderen anders leren kijken naar de uitdagingen in hun leven. Niet vanuit een slachtofferrol, maar vanuit kracht, zichzelf steeds afvragend: “Wat kan ik hieruit leren? Wat zit hier in voor mij?” Op deze manier worden ze weerbaar en veerkrachtig. 

Daarnaast vinden we het ook belangrijk dat onze kinderen durven dromen. Dromen en verbeelding zijn, samen met passie en verlangen , belangrijke bouwstenen van onze moderne wereld. Dit stukje maakt deel uit van de missie van onze school: “Onderwijs is de ontwikkeling van kracht en ideaal.” (W.E.B. Du Bois). Wij verbinden ons ertoe om onze kinderen te leren dat ze mogen geloven in hun dromen. De kernovertuiging van Walt Disney was: “If you can dream it, you can do it.”